I am made of pages, paragraphes and inspirations.

1 jun 2011

Ien pipi?

Om een belangrijk moment uit het leven van mijn peuter te omschrijven (en ook gewoon omdat ik mijn fierheid kwijt moet) zal ik in volgende post de woorden: pipi, kaka, potje en toilet gebruiken. Mijn gemeende excuses aan gevoelige magen , mensen die nooit gebruik maken van een toilet of enige gêne voelen opkomen bij het lezen van deze noot. Indien u dit niet aan zal kunnen, dan verwijs ik u graag door naar volgende pagina. Sluit 5 minuten de ogen & denk aan vredige bergmeertjes boskaboutertjes, u zal daarna verlost zijn van alle onreine gedachten.

--

Al voor Phé geboren was stond haar potje in het toilet al netjes te wachten op de eerste plasjes. De interesse in dat zwartgroene onding is er altijd geweest. Al werden rond het nut daarvan geen verhaaltjes verzonnen. Het diende niet om speelgoed in op te bergen, niet als stoeltje om op te zitten voor mama of papa te bewonderen tijdens hun toiletmoment maar om uitwerpselen te verzamelen. Tot hiertoe was de bedoeling min of meer duidelijk, maar daarbij gingen we het ook houden. 't Kind is in mijn ogen met haar 1 jaar & een halfke nog veel te klein om potjestraining te krijgen. Niet te vergeten dat het pampermoment toch ook nog altijd zijn charmes heeft. Say what?

Omdat er onder ons gedrietjes geen schaamte bestaat om menselijke dingen, mag Phé eender wanneer het toilet in- & uitwandelen. Zoals deze avond, net na haar avondflesje. Theo, Phé's troost in goede & slechte dagen, was spoorloos. Toen ze driftig heel het huis afzocht, zag ik de gelegenheid om mij aan een kort maar rustig plasje te wagen. Net wanneer ik mij op toilet wou neervlijen, slaat ze de deur open & roept 'pipipipipipipipi mama pipi'. Logischerwijs vraag ik aan het kind of ze pipi gedaan had. Waarop ze nee schudde met haar kleine hoofdje & nogmaals 'pipipipi' roept. Ze wijst naar haar potje, onderneemt een stuntelige poging om haar broek uit te spelen maar faalt. Al lachend doe ik het kind haar broekje & pamper uit, zet haar op het potje & vraag: "Gaat Phéline pipi doen? Of zal het kaka worden?''. Ik besluit 5 minuutjes kalm af te wachten tot het haar zelf tegensteekt, kwestie van een drama te voorkomen. We praten verder, zij op haar potje, ik op het toilet. Tot er plots een 'psssssssssttttt' volgt, Phéline haar kleine vingertje tegen haar oortje houdt & zegt: ''Oh, Ien pipi!!''. Daarna volgden er tranen van trots langs mijn zijde, 'pipipipipipi Ien pipi' langs haar zijde. En dat nog voor de rest van de avond.

1 opmerking: