I am made of pages, paragraphes and inspirations.

17 jun 2011

Mensen die als beroep van deur tot deur gaan, daar moet ge respect voor hebben. Wij, de asociale mensen die zich achter die deuren bevinden, zorgen nu eenmaal voor het eten dat de meneer in kwestie 's avonds gaat opeten. Of dat nu een goedkoop pakske spaghetti is of een potje Almas-kaviaar, dat maakt niet uit. Een beetje tact is dus wel aangewezen wanneer je verkiest om niet op hun aanbieding in te gaan want je beslist over iemands toekomstige maaginhoud. Meestal zijn ze blij als je ze rustig hun ingestudeerde verkoopspraatje laat afratelen. Je vraagt daarna een foldertje en wimpelt vriendelijk af met 'Ik zal dat zeker bekijken maar nu moet ik echt wel weg om te gaan werken, toedeloe!'. Dat je werkloos bent & eigenlijk geen knijt interesse hebt, moet je natuurlijk niet laten merken. Zelf de Getuigen van Jehova weten dat ze hier altijd terecht kunnen voor een tof praatje over het al dan niet bestaan van een God, over hoe de aarde eigenlijk zal vergaan of de aantal kilo's bagage we dan allemaal mee zouden mogen nemen naar de hemel. De mannen van Proximus of Superclean ruitenreiniger zouden eens een voorbeeld mogen nemen aan die kleurrijke gesprekken. Anyhow, het zijn meestal allemaal stereotype praatjes die vol sluwe tactieken zitten maar met een beetje vriendelijkheid geraak je er zonder kleerscheuren vanaf.

Behalve bij de Kenny, de Kenny van Scarlet. Die stond namelijk deze voormiddag voor mijn deur. En ook nog eens deze namiddag. En een uurtje geleden. De Kenny van Scarlet was vastbesloten mij een contract aan de hand te doen, te mooi om waar te zijn. Al mijn zorgen zouden weg zijn, ik zou nooit meer urenlang naar de klantendienst van Telenet moeten bellen & er zou vrede op aarde zijn - behalve tussen de telecommunicatiebedrijven, dat spreekt voor zich. Neem gerust potje Ben & Jerry's-ijs, liefst Chocolate Fudge, zet u op uw gemak, dit is nu eens puur uit het leven gegrepen.

We doen hier de intro, de Kenny doet zijn verkoopspraatje. Ik zeg dat ik graag een foldertje had & dat ik dringend weg moet.

K: Aan foldertjes doen wij niet bij Scarlet hoor mevrouw. Die zijn toch helemaal niet nodig, ik vertel het u nu. Dit is echt het aanbod van uw leven, je kan gewoon zonder verbrekingskosten of aansluitingskosten naar ons overstappen én als beloning mag u onze digibox gewoon 1 maand gratis gebruiken! Voor maar 50 EUR per maand! Fantastisch toch?
S: Ik denk toch wel dat Telenet kosten voor contractbreuk aanrekend. Die zullen toch wel minstens 150 EUR bedragen. Als gij ze niet gaat betalen, dan ga ik ze ook niet betalen.
K: Och uw contract mevrouw, daar moet gij niet mee inzitten. Telenet gaat u geen 150 EUR verbrekingskosten aanrekenen he, wa's da nu weer! Ik regel dat allemaal persoonlijk voor u, ik werk voor u ze!
S: Ik heb nog een afwaske staan dat ge moogt doen terwijl ik ben gaan werken. Ale, ik moet nu echt weg.
K: Zo spijtig dat u geen tijd maakt om al uw financiële zorgen van de baan te vegen met mijn voorstel. Zo spijtig mevrouw. Echt waar, ik vind dat erg. We spreken dat af, ik help u met dat afwaske en daarna mag ik naar uw contract van Telenet kijken en schakel ik u over naar Scarlet! Da noem 'k ik nu eens een goed dealke!
S: Sorry maar ik verloor mijn interesse 2 minuutjes geleden. Ik zou nu graag mijn deur toedoen & op mijn gemak zitten.
K: Dan kom ik toch gewoon mee binnen, u mag gerust televisie kijken terwijl ik het papierwerk in orde maak zodat u enkel een krabbeltje moet zetten.
*stilte*
S: Ik doe nu mijn deur toe. Salutjes.
K: Echt spijtig mevrouw, echt spijtig. Zo zonde van mijn exclusief aanbod, echtig waar.


De Kenny kwam nog 2 keer terug om te kijken of ik niet van gedacht was veranderd. Dat komt 't schijnt nogal vrij veel voor bij mensen. Ze zitten dan op het toilet rustig na te denken over hun foutieve keuzes & willen dan toch overschakelen. Spijtig genoeg zijn er dan geen mensen zoals Kenny aan de deur, die voor hen werken. Maar geen nood meer, ze onderhouden de contacten, ook nadat je dreigde de politie te bellen voor stalking. 't Was nogal een man ze, die Kenny van Scarlet.

2 opmerkingen: